پارگراف‌های منتخب

یادگیری گروهی ؛ در ستایش کار گروهی و اثر آن بر یادگیری کودکان

اثر کار گروهی بر یادگیری کودکان موضوعی است که خیلی از متخصصین حوزه آموزش و علوم تربیتی در مورد آن سخن گفته اند و بر آن تاکید کرده اند. پارگراف های زیر از کتاب نه تنبیه نه تشویق نوشته الفی کهن در مورد اهمیت کار گروهی و تاثیر آن بر یادگیری دانش آموزان و یا هر کسی که با یادگیری سر و کار دارد انتخاب شده است:

اساسا” در مدارس آمریکا دو الگوی رهنمود آموزشی وجود دارد. در اولین الگو دانش آموزان مقابل یکدیگر قرار می گیرند و برای رتبه و جوایز محدود با هم رقابت می کنند و سرسختانه می کوشند تا با ارائه ی پاسخ درست، مقام اول را به دست آورند. پیامی که این الگو می دهد این است که هر کس دیگری در این رقابت، مانعی بالقوه بر سر راه موفقیت فرد است.

در دومین الگو روی صندلی های یک نفره جدا از یکدیگر می نشینند و می آموزند که دیگران را نادیده بگیرند. به آنها گفته می شود که ساکت بنشینند، معلم می خواهد ببیند تو چه چه می توانی انجام بدهی، نه آنچه بغل دستی ات می تواند انجام بدهد. از این روست که تکالیف کلاسی، تکالیف منزل و نیز آزمونها همه بصورت انفرادی برگزار می شوند. پیام نهفته در این الگو این است که ((چگونه می توان در میان جمع تنها بود.))

این تمام آن چیزی که که معلمان در چنته رهنمودهای خود دارند، یا دانش اموزان را مقابل یکدیگر قرار می دهند و یا به زور آنها را از هم جدا می سازند. تنها مشکل چنین الگوهایی این است که هیچ کدام الزاما” یادگیری را تسهیل نمی کنند.

همانطور که اندیشمندانی چون پیاژه و دیویی گفته اند، یادگیری در مطلوب ترین شکلش نتیجه تبادل اطلاعات و ایده ها، به نقد گذاردن تفسیر دیگران و بازنگری در عقاید خود، و تلاش برای حل مشکلات در جوی از حمایت اجتماعی است (در اینجا توجه داشته باشید که تمام این موارد مستلزم صحبت کردن با یکدیگر است.)

درک موضوعات درسی و رشد فکری نه تنها حاصل ارتباط دانش آموزان و معلم یا کتاب و دانش آموز است بلکه حاصل ارتباط یک دانش آموز با دانش آموز دیگر است.

یکی از پیشرفتهای جالب در آموزش جدید که یادگیری گروهی نام گرفته است از کودکان می خواهد که به صورت دو تایی (یا گروهی) با هم کار کنند. حجم قابل توجهی از مطالعات نشان داده است که مشارکت در گروه‌های فعال موجب می‌شود دانش آموزان درباره خود، دیگران و موضوع یادگیری احساس مثبتی پیدا کنند. به علاوه یادگیری گروهی، از جنبه های گوناگون، موثر از یادگیری بر حسب رقابت یا جدا از یکدیکر است.

یادگیری گروهی برای مهد کودکها، فارغ التحصیلان، دانش آموزان دیر آموز ، دانش آموزان زود آموز و نیز در یادگیری ریاضی، علوم ، مهارتهای زبانی، مطالعات اجتماعی، هنرهای زیبا و زبانهای خارجی مفید است.

کار گروهی الگویی است که اغلب اوقات باید در کلاس پیاده شود، مگر آنکه دلیل موجهی برای استفاده از روشهای دیگر وجود داشته باشد. به جای ساکت نشاندن دانش آموزان باید آنها را به کار گروهی، آزمودن ایده ها و طرح پرسش و پاسخ از یکدیگر عادت دهیم.

 

 

شاید این مطلب هم برای شما سودمند باشد:

نکته‌های فرزندپروری (۲)

 

 

نمایش بیشتر

آرش قنواتی

می کوشم کودکان سرزمینم شاد، سالم و کارآمد تربیت شوند.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن